Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op meest gestelde vragen over Fenixlofts.

Als ik mijn vraag niet hierbij zie staan. Wat doe ik dan?
Vul hiernaast je vraag of vragen in. Wij geven je dan zo spoedig mogelijk antwoord. Mocht je direct antwoord op je vragen willen hebben neem dan contact op met de verhuurmakelaar.

Ik wil een appartement huren, wat moet ik doen?

– Controleer of je voldoet aan de inkomensrichtlijnen.

– Zo ja, vul het online inschrijfformulier volledig in, upload de gevraagde documenten en voltooi de inschrijving.

– Je ontvangt uiterlijk in de laatste week van maart een mail of telefoontje met het bericht of je een appartement toegewezen heeft gekregen en kan de huurovereenkomst digitaal ondertekend worden.

– Wanneer het huurcontract is ondertekend kun je starten met de voorbereidingen op de verhuizing!

Hoeveel inkomen moet ik hebben om te kunnen huren?

Ga uit van de volgende richtlijnen:

– Minimaal bruto maandinkomen van 4 x de maandhuurprijs. Bij twee inkomens telt het tweede inkomen voor 100% mee. Vakantiegeld en 13e maand worden ook meegenomen.

– Gepensioneerden: minimaal bruto maandinkomen van 3,5 x de huurprijs per maand.

– Zzp-er, zelfstandig ondernemer of DGA: bel de makelaar voor een antwoord op maat.

Welke documenten moet ik met het inschrijfformulier uploaden?

Bij werknemers:

– Werkgeversverklaring(en) ingevuld en ondertekend door de werkgever, voorzien van firmastempel;

– Intentieverklaring van je werkgever, indien sprake is van een contract voor bepaalde tijd;

– Kopie 3 meest recente loonstroken (graag BSN onleesbaar maken);

– Bankafschriften met daarop de storting van het salaris van de afgelopen 3 maanden;

 

Bij uitkeringsgerechtigden/ pensioen/ AOW:

– Kopie meest recente jaaropgaven pensioen en/of AOW;

– Kopie laatste 3 betaalspecificaties uitkering/pensioen/AOW;

– Kopieën bankafschrift waarop de 3 laatste stortingen van uw uitkering/Pensioen/AOW zichtbaar is;

– Kopie schrijven van de uitkeringsinstantie met daarin de maximale looptijd van jouw uitkering genoemd;

 

Ondernemers:

– Recent Uittreksel Kamer van Koophandel;

– Verklaring accountant of belastingadviseur met daarin het resultaat van 2017 en indien mogelijk een voorlopig resultaat van 2018 en een prognose van 2019.

– Jaarrekeningen 2016/2017, indien beschikbaar van 2018;

– Inkomensverklaring (voorheen  IB60 formulier)

– Meest recente aanslagbiljet inkomstenbelasting;

 

Voor iedereen:

-Verklaring ingevuld door je huidige huiseigenaar/beheerder/hypotheekverstrekker inzake het betalingsgedrag uit het verleden;

-Kopie geldige identiteitsbewijs/paspoort inclusief volledige voornamen, geen rijbewijs (graag BSN onleesbaar maken en pasfoto doorstrepen);

– Kopie bankpas;

– Recent Uittreksel bevolkingsregister.

 

Mogelijk extra, indien van toepassing:

– Getekende verkoopakte pagina 1 en 2 van je woning;

– Meest recente jaaropgave van je hypotheek;

– Echtscheidingsconvenant/schrijven advocaat inzake alimentatieverplichting;

– Kopie bankafschrift voorzien van eigen vermogen.

Mogen ouders garant staan voor het inkomen?

Garantstellingen van ouders worden niet toegestaan.

Kan ik huurtoeslag ontvangen?

Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. In Fenix Rotterdam huur je een appartement in de vrije sector. Enkel voor sociale huurwoningen met een maximale huurprijs van € 720,42 (prijspeil 2019) kan huurtoeslag worden aangevraagd.

Telt een uitkering mee als inkomen en wordt deze meegenomen in de berekening?

Een uitkering wordt, wanneer dit het 2e inkomen betreft, meegenomen in de berekening. Bel Verwey Vastgoed BV te Rotterdam voor meer informatie, telefoon 010 – 266 00 02.

Door hoeveel mensen mag de woning bewoond worden?

De bewoner(s) moeten tot 1 gezin behoren. Bij de toetsing wordt rekening gehouden met het hoofdinkomen en in geval van een partner wordt het 2e inkomen voor 100% meegenomen. Na de verhuizing moet(en) de bewoner(s) zich inschrijven bij de Gemeentelijke Basis Administratie van Rotterdam.

Hoe worden de woningen toegewezen?

Na sluiting van de inschrijving worden alle inschrijvingen gecontroleerd en de appartementen toegewezen aan de potentiële huurders. Als er meerdere inschrijvingen voor hetzelfde appartement zijn, dan wordt er geloot. Na sluiting van de inschrijfperiode kun  je het beste contact opnemen met verhuurmakelaar Verwey Vastgoed BV te Rotterdam voor de beschikbaarheid van de woningen.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juni.

Wanneer zijn de appartementen klaar en zou ik kunnen verhuizen?

Volgens de huidige prognose worden de appartementen medio 2019 opgeleverd.

Hoe ziet de luxe keuken eruit?

Ieder appartement in Fenix Rotterdam wordt opgeleverd met een strakke witte Bribus keuken met zwart composietstenen aanrechtblad en ATAG inbouwapparatuur; koel- vriescombinatie, combimagnetron, keramische kookplaat, afzuigkap en vaatwasser. De keukenindeling kan per woningtype variëren. De juiste variant staat op de plattegronden ingetekend.

Hoe compleet is de badkamer ingericht?

De badkamer in de appartementen is ingericht met één of dubbele wastafel en (inloop)douche met een luxe glazen douchedeur. Enkele badkamers hebben een douche én ligbad. Boven de wastafel(s) hangt een spiegel en planchet. De appartementen hebben in de meeste gevallen een separaat toilet. De kleinere appartementen hebben geen separaat toilet maar een toilet in de badkamer. De Mosa tegels op de vloer zijn antraciet en 30×30 cm, in de douchehoek 15×15 cm. De tegels op de wand zijn hoogglans wit en 15×30 cm. De badkamerindeling varieert per woningtype. De juiste variant staat op de plattegronden ingetekend.

Hoe is het separate toilet afgewerkt?

Er is een hangend wandcloset en fonteintje met toiletkraan. De vloertegels zijn antraciet en 30×30 cm, de wandtegels hoogglans wit en 15×30 cm.

Hoe zijn de wanden en plafonds afgewerkt?

De wanden in de woonkamer worden in de kleur wit behangen. De wanden in de hal en slaapkamers worden in een neutrale kleur behangen. Het plafond heeft spuitwerk. De wand in het toilet boven de tegels (vanaf 1,35 meter hoog) heeft ook spuitwerk.

Mag er een laminaatvloer gelegd worden?

Laminaat is toegestaan, hierbij rekening houden met de aanwezigheid van vloerverwarming. Wij raden aan advies in te winnen bij de laminaatleverancier over het toe te passen laminaat i.c.m. vloerverwarming.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de hoogte van de servicekosten is nog niet definitief vastgesteld. Indicatie servicekosten: € 70,00 – € 90,00 per maand. Vergeet niet de bijkomende vasten lasten voor eigen gebruik van water en energie. Hiervoor sluit je zelf een overeenkomst met betreffende leverancier(s).

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Het is mogelijk per appartement een parkeerabonnement af te sluiten voor één parkeerplaats in ondergelegen QPark Parkeergarage. De kosten voor een parkeerplaats bedragen € 90,00 per maand en zijn niet bij de huurprijs inbegrepen.

Heb ik een aparte berging voor opslag van bijv. fietsen?

Ja, onder in het gebouw, in de kelder, is voor ieder appartement een berging aanwezig. De bergingen zijn “gekoppeld” aan de appartementen en kunnen niet worden geruild. De bergingen hebben een grootte van ca. 3 tot 4 m² en zijn met name bedoeld voor het stallen van fietsen en opslag van wat kleine spullen.

Hoe is de verwarming geregeld?

Alle woningen zijn aangesloten op stadsverwarming en zijn voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming.

Hoe is ventilatie in de woning geregeld?

De appartementen zijn voorzien van mechanische ventilatie.

Is het schilderen van de kozijnen en wanden toegestaan?

De kozijnen en wanden zijn in een neutrale kleur afgewerkt. Je mag de binnenkant van het appartement naar eigen smaak inrichten. Wanden mag je schilderen of behangen. Houdt er wel rekening dat wanneer je besluit het appartement te verlaten, deze in de oorspronkelijke staat moet worden teruggebracht. Het is niet toegestaan om te boren in kozijnen, tegelwerk  en vloeren.

Hoe is kabel en telefonie geregeld?

De appartementen hebben een CAI aansluiting en telefoonaansluiting in de woonkamer en in de hoofdslaapkamer. Glasvezelaansluiting is aangelegd tot aan de meterkast. Je kunt zelf kiezen uit beschikbare providers voor een abonnement. Tevens is er een (handsfree) videofooninstallatie aanwezig in het appartement om de algemene entreedeur (beneden) te kunnen openen.

Hoe is de glasbewassing van de gevel geregeld?

Alle buitenbeglazing van de appartementen is bereikbaar en dient door de huurder zelf te worden bewassen. Algemene beglazing zal door de vastgoedmanager worden bij-/schoongehouden.

Huren is slim en luxe! Waarom?

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s, geen waardevermindering. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar. Ook reparaties worden voor je geregeld. Dat is het gemak van huren!